Cathy van Beek over accreditatie

Cathy van Beek is oud-bestuurder van het Radboudumc, en was van 2012 tot 2015 ook bestuurslid van de NVZD. Begin 2014 is zij als een van de eerste bestuurders geaccrediteerd. Wat heeft haar gedreven deel te nemen aan het accreditatietraject? Wat heeft het haar opgeleverd? “Gun jezelf zo’n leerproces!”

‘Als NVZD-bestuurslid heb ik aan de wieg gestaan van de NVZD-accreditatie. Al tijdens het ontwikkelproces werd er bij mij een snaar geraakt. De opzet van de accreditatie raakt namelijk aan mijn overtuiging dat een bestuurder in de zorg zich lerend en toetsbaar moet willen opstellen.

‘Er wordt vaak tegen bestuurders opgekeken en veel over bestuurders gesproken; buiten de organisatie maar ook intern. Medewerkers praten over dat wat goed gaat en waar iedereen trots op is, maar zien ook haarscherp waar risico’s zich voordoen of ontwikkelpotentieel zit.

‘Feedback geven is voor de meeste mensen geen favoriete activiteit. Zeker niet aan een bestuurder. Feedback bereikt de bestuurder daarom nauwelijks ongefilterd. Daarom zie ik het accreditatietraject als een mooi proces van feedback vergaren van allerlei mensen om je heen die je zien functioneren. Deelnemen aan het accreditatietraject was voor mij dan ook logisch.

‘Vervolgens moet je het als een klein project aanpakken. Er even voor gaan zitten, zaken uitzetten en het loopt. Ik heb mijn bestuursassistente er actief bij betrokken. Zij herinnerde me aan mijlpalen, et cetera. Ik vond dat het proces soepel verliep.’

Verrijking

‘Ik kan het accreditatietraject van harte aanbevelen. Het verrijkt je enorm. Enerzijds versterkt het datgene waar je je functioneren als het ware al ‘mastert’; anderzijds schemert ook je schaduwzijde helder door. Natuurlijk hoort een bestuurder geen nieuwe dingen als die altijd al lerend in het leven staat. Maar niets menselijks is ons vreemd; in de praktijk van alledag is het een hele uitdaging voortdurend te werken aan je valkuilen en continue de thermometer in de eigen organisatie te houden Het accreditatietraject vormt een aanleiding hier weer goede aandacht aan te besteden.’

Rode draad

‘Ik had me voorbereid op het gesprek met de auditoren door alles wat in de feedback een rode draad was om te zetten in een ontwikkelplan. Door dat gesprek kreeg ik het mooiste inzicht van de laatste jaren. Daarom is mijn boodschap aan andere bestuurders: gun jezelf zo’n leerproces!’

Lees ook de ervaringen van andere bestuurders